top of page
  • תמונת הסופר/תבייביקו בע"מ

כיצד להתכונן לבואו של תינוק חדש הביתה?

עודכן: 15 בנוב׳ 2022


להכין את הבית לבואו של תינוק - Home Childproofing

הבית שלנו אשר ביום יום משרה תחושת בטחון, עלול להיות מסוכן לתינוק החדש שאנו מביאים הביתה מבית החולים או לילדים קטנים.

במשך 9 חודשים אם התינוק שמרה על התינוק הרך בגופה ועכשיו כאשר הוולד הרך בא לעולם, אנו צריכים להתאים את הבית לקראת הגעתו ולזכור שבהמשך הדרך, התינוק יהיה סקרן וינסה לגעת, למשש ולטעום כל דבר בקרבתו.

ההמלצות מטה אינן תחליף להשגחה הורית בלי קשר לכמות הפטנטים או הפתרונות שנשתמש בבית.

אז מה אנחנו צריכים לדעת ולהכין בבית בטרם הגעתו של התינוק החדש?

להלן רשימת הנושאים שיש לתת את הדעת בהפיכת הבית למקום בטוח יותר עבור התינוקות והילדים הקטנים:


עוד בטרם רכשנו רהיטים ואביזרים לבית יש לוודא שאנו רוכשים מוצרים בטוחים, עמידים ולא מסוכנים. ניתן ורצוי להתעדכן באתר מכון התקנים מהם התקנים הרלוונטיים לתינוקות. נכון שלא לכל המוצרים קיימים תקנים, אך במוצרים שיש בהם דרישת תקן, חשוב לדרוש לראות את התקן מהחנות בה רוכשים מוצרים. כמו כן חשוב: * להשתמש ולטפל במוצרים שמיועדים עבור התינוק על-פי הוראות היצרן וכן בהתאמה לגיל וגודל התינוק.

* לזכור שכל עוד התינוק הרך אינו מתנייד לבד אזי יש לנו זמן לטפל בשאר הבית, אך לבצע את ההתאמות בהתאם.

הערה כללית - זכרו לא להשאיר חפצים קטנים, שקיות ניילון רצועות ושרשראות בסביבת התינוק - עקב סכנת חנק. חומרים רעילים באופן כללי לשמור במקומות לא נגישים לילדים קטנים.

שקעי חשמל - חשוב לשים לב, במיוחד בחדר הילדים, אך גם בכל הבית, לסגור את כל השקעים החשופים עם מגן שקעים כדי שהילדים לא יוכלו "לדחוף" חפצים או אצבעות לשקע חשמלי. כמובן המגנים חייבים להיות מותאמים לשקעים ישראלים וכן שלא יתאפשר לילדים להוציא את המגנים באופן עצמאי.

בנושא החשמל בבית יש לוודא גם שהשקעים והמפצלים לא נגישים לילדים. אפשרות טובה היא להסתיר מאחורי רהיטים.



פינות רהיטים - מגן הפינות (בדרך כלל מחומר רך וגמיש) נצמד לפינות השולחנות והמדפים במטרה למנוע מצבים לא נעימים בהם כשהתינוק מתחיל להרים את הראש או מנסה לקום ונחבט בפינות הרהיטים.





ארונות ומגירות - בשלב שבו סקרנות של התינוקות גדלה והם יכולים להתנייד לבד, התינוקות מתנסים בפתיחת מגירות וארונות. בשלב זה (ואפילו קודם לכן): א. עדיף להעלות את המוצרים הבעייתיים שמאוחסנים נמוך (כגון תרופות, חומרי ניקוי, כלי עבודה וכד') למדפים או ארונות גבוהים יותר או לארונות נעולים.

ב. במטבח מגירות וארונות רבים שעשויים להכיל חומרי ניקוי והם מתוכננים להיות נגישים ופונקציונאליים לילדים בוגרים ולמבוגרים ולכן עלולים להיות מסוכנים לתינוקות או ילדים קטנים. בנוסף גם להוסיף נועל לדלת המקרר.

ב. במקרים שזה לא אפשרי, מומלץ להשתמש בפטנטים פשוטים לשימוש ולא יקרים בצורה של נועלי ארונות ונועלי מגירות.

ג. ארונות ושידת מגירות שלא מעוגנים כראוי לקירות עלולים בתנאים מסוימים (לדוגמא כאשר המגירות פתוחות ומופר האיזון) ליפול על התינוק ולכן מומלץ לעגן רהיטים אלו לקיר. כנ"ל עבור מסכי טלוויזיה אשר אינם מעוגנים לקיר.


דלתות – כדי להימנע מטריקת דלת ופגיעה באצבעות, יש להשתמש במעצור דלת עשוי ספוג קשיח. לספוג יש גמישות מסוימת אשר תאפשר התאמה לעובי הדלת אך חשוב לוודא שעובי הספוג מתאים לעובי הכללי של הדלת.


שערים - בבית עם מדרגות או חדרים בעייתיים (כגון מטבח, יציאה לחצר) מומלץ להתקין שער שאינו מאפשר מעבר של ילדים קטנים. חשוב לבדוק את גודל הפתח עבורו השער מיועד לפני הרכישה ואת אופן ההרכבה (עם ברגים, מותקן בלחץ מהצדדים וכד').


מגן מיטה – כאשר מסבים את מיטת התינוק למיטת מעבר, או כאשר עוברים למיטת נוער, מומלץ לרכוש מגן אשר "מתלבש" על המיטה בשיטות שונות ומונע נפילה של הילד מהמיטה במהלך הלילה אך עדיין מאפשר ירידה עצמאית מהמיטה (זאת כאשר לא מדובר במיטה ייעודית אשר מגיעה עם מגן מובנה שמונע נפילה).

מקלחת ושירותים - בחדר זה ישנו פוטנציאל של ארונות עם חומרים מסוכנים ועל כן נועלי ארונות ונועלי מגירות הינם חשובים. יש לשקול לתת מענה גם לאסלה - ישנם מתקנים שמאפשרים "נעילה" של מושב האסלה במצב פתוח, כדי שלא יפול ויפגע בילדים, מומלץ גם לשלב שבו הם לומדים לעשות את צרכיהם בשירותים, או נעילה של המושב במצב סגור כדי לא לאפשר פתיחתם ונפילה פנימה.

בחדר האמבטיה זכרו שניתן לטבוע גם במספר סנטימטרים של מים - אפילו 2-3 ס"מ יספיקו לטביעה עבור ילדים תינוקות ולכן אסור להשאיר ילדים ותינוקות באמבטיה ללא השגחה. גם לא למספר שניות!! אסור להשאיר כיור, אמבטיה, דלי או אפילו גיגית שיש בהם מים ללא השגחה.


הערה לגבי מכונת כביסה, מייבש ומדיח כלים חשוב לבדוק לפני הפעלה שילדים קטנים (או חיות מחמד) לא נכנסו פנימה. כדאי לשמור את הדלתות של מכשירים אלו סגורים בזמן שהם לא בשימוש כדי למנוע כניסה.


וילונות - פריט עיצובי ואולי אף שימושי אך עלול להיות מסוכן(!) בבית עם ילדים קטנים. ישנן סכנות בכל סוגי הווילונות - כאלו מבדים וכאלו הנקראים ונציאנים:

הרצועה של הווילונות שאיתן מושכים, מעלים או מזיזים את הוילון שעלולה להוות סכנת חנק לילדים.

משיכה של הווילון עצמו עלולה להפיל את הווילון ו/או את המנגנון כולו על הילד וכך בנוסף לסכנת החנק ישנה אפשרות של פגיעה.

חלונות - הסכנה הברורה מהחלונות היא נפילת ילדים. יש לוודא שחלונות בחדרי הילדים ננעלות או מוגבלות לפתיחה. כמו כן יש לוודא שאין נגישות קלה לחלון, כגון מיטה, כיסא או שולחן מתחת לחלון, עליהם הילדים יכולים לטפס ולהגיע לחלון הפתוח או לפתוח בעצמם. ניתן גם להתקין סורגים בחלונות - אך זכרו שלמרות שהחלונות בחדרי הילדים מהווה את עיקר הבעיה, הרי שכל חלונות הבית צריכים להיות בטיחותיים לילדים.


הערה: חשוב לוודא שהנעילה של החלונות היא כזאת שמאפשרת את פתיחת החסימה בקלות יחסית על ידי מבוגר או ילד בוגר במצבים של פינוי או חילוץ בחירום.

דלתות כניסה - זכרו שילדים שהחלו לגבוה במעט והם ניידים, יכולים לפתוח את דלת הכניסה לבית, לצאת ו"לחקור" את הסביבה. לכן מומלץ להחזיק את דלת הכניסה נעולה.


סכנת אש - כדאי ומומלץ להתקין גלאי עשן ואש, במיוחד בחדרי הילדים אך לא בפרט. כמובן שחשוב לא להשאיר מצתים וגפרורים נגישים שכן ילדים מוקסמים וסקרנים מאש ומהיכולת לייצר אותה. במטבח חשוב להקפיד לא להשאיר אש בכיריים או תנור פועל ללא השגחת מבוגר.

כדאי שכל דיירי הבית - כולל הילדים הגדולים יותר - ידעו מה לעשות במקרה של סכנה. חשוב לרשום במקום ברור את מספרי הטלפון לחירום. בישראל שלא כמו במדינות אחרות אין מספר אחד לחירום אלא מספרים שונים:

100 - משטרה

101 - מגן דוד אדום - מד"א

102 - מכבי האש

יחד עם הנאמר כאן אסור לאבד את עצמנו לדעת ולנסות להפוך את הבית לנטול סכנות כלל כי במצב כזה לא יהיה אפשרי לחיות בבית. הכל במידה, במחשבה ואם אפשר אז גם בטוב טעם.


קישור למאמר הבא בסדרה - שינה בטוחה לתינוקות



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page